SYABAS! ANDA MEMBANGGAKAN KAMI

SYABAS! ANDA MEMBANGGAKAN KAMI

Sunday, July 13, 2008

"SAYA TIDAK AKAN LAYAN TOHMAHAN" - ANWAR

Oleh Mohd Sabri Said Mon
PERMATANG PAUH, 14 Julai 08 - "Mulai sekarang saya tidak akan melayan segala macam tohmahan yang dilemparkan tetapi akan menumpukan usaha penubuhan kerajaan baru," tegas Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim semasa berucap dalam majlis meraikan penganugerahan pingat Darjah Utama Pangku Negeri (DUPN) yang membawa gelaran 'Dato' Seri' kepada Ahli Parlimen Permatang Pauh oleh TYT Yang Dipertua Negeri, Dato' Seri Tun (Dr) Haji Abdul Rahman Abas sempena ulangtahun yang ke-70 baru-baru ini.
Jelasnya, sekarang bukan masa untuk bercakap tentang halangan sebaliknya meniti puncak kejayaan dengan kerja kuat di samping menyakinkan rakyat dengan apa cara sekalipun asalkan ia menepati sistem demokrasi negara.
"Sepuluh tahun lalu sudah cukup untuk melawan cakap atau usaha jahat Barisan Nasional (BN) untuk memburuk-burukkan saya dan keluarga. Hari ini peristiwa sama berulang dan ia akan ditentukan oleh rakyat kerana ramai telah menyedari ia satu perancangan jahat melambatkan peralihan kuasa pemerintahan.
"BN terpaksa mencari individu untuk mengaitkan peristiwa hitam kononnya terlibat dengan kes liwat semula serta mempergunakan sekumpulan orang menyerang maruah supaya rakyat tidak termakan dengan usaha menegakkan kebenaran bersama parti PAS dan DAP," ujar beliau lagi.

Tambahnya,apa yang perlu dilaksanakan sekarang ini penerangan agar rakyat terus memilih Pakatan Rakyat menolak kepimpinan yang korupsi.

"Sebenarnya BN dan kepimpinannya terasa kepanasan bukannya Pakatan Rakyat sebab itu mereka cuba merenggangkan pakatan yang dibina sejak era reformasi lagi," katanya.

Justeru itu, sambung mantan Timbalan Perdana Menteri dalam ucapannya di Seberang Jaya baru-baru ini, dalam masa dua bulan lagi ekonomi negara akan jatuh merudum, penggangguran bertambah ramai, pelabur hilang keyakinan dan banyak lagi perkara yang memporak perandakan negara.

"Tiada jalan lain untuk menyelamatkan keadaan itu hanyalah perubahan kepimpinan bukan slogan atau memperkenalkan dasar yang sudah lapuk sebagai bantuan kepada rakyat yang diasak dengan kenaikan.

"Hari ini marilah kita bersama berganding bahu menuju pemerintah baru tinggalkanlah negara yang korupsi dan penuh dengan penyelewengan. Walaupun rumah baru berselerak tapi ingat kita ada penyapu untuk membersihkanya, " katanya.

Menyentuh mengenai debat antaranya dengan Menteri Penerangan, Ahmad Sabery Chik pada 15 Julai ini beliau berkata, ia adalah tanggungjawab untuk menerangkan kepada rakyat bahawa sebenarnya harga minyak boleh diturunkan bukan disebabkan kepentingan politik.

"Walaupun permintaan saya untuk berdebat dengan Perdana Menteri atau timbalannya atau kedua-duanya tapi apa boleh buat depa bagi Menteri Penerangan. Dia pun tak apa yang penting saya akan terangkan bagaimana harga minyak boleh diturunkan kepada rakyat, " terang Anwar lagi.

Bersama dalam program tersebut di Yayasan Aman, Penanti ialah Pengerusi Perhubungan KeADILan Negeri, Dato' Zahrin Mohd Hashim; Pengarah pilihan raya KeAdiLan Negeri, Mustafa Kamal Yusuf; Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusuf; Timbalan Ketua KeADILan Bahagian Permatang Pauh, Che Mat Hashim dan isterinya Dato' Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail. - mks. _

No comments:

MEMORI PERJUANGAN